Wednesday, May 16, 2012

Coretan hati buatmu GURU


Guru

Apa khabarmu disana?
Telah lama kau menabur jasa
Sejak ku dibangku sekolah, hingga ke menara gading
Tak pernah putus pengorbananmu buatku
Tak terhitung jasamu sepanjang hayatku
Sungguh tinggi tarafmu bagiku


Guru

Perjuangan mu sangat terpuji
Mencurah keringat selanjut usiamu demi anak watan
Tidak sedikit kau mengeluh, tidak sedikit kau merungut
Tiada tanda jemu diraut wajahmu
Walau berdekad sudah dikau berbakti
Menyemai benih-benih ilmu kedasar hati anak bangsamu


Guru

Kau ibarat sebatang lilin
Sebatang lilin yang setia menemani jalanku
Memberikan aku secebis cahaya
Buat daku menerangi hari-hari yang gelab
Cahayamu membuatkan hatiku bagai disinari
Yang menjadikan aku seorang manusia bergelar insan


Guru

Jika hari ini aku seorang pencinta keamanan
Jika hari ini aku seorang penegak keadilan
Jika hari ini aku seorang pemimpin negara
Semuanya keranamu
Hasil curahan ilmu yang engkau taburkan
Disetiap pintu hati anak merdeka ini



 Guru
Tanggal 16 Mei 2012 datang kembali
Terimbau olehku kenangan-kenangan dikau mendidikku
Ku harapkan perjuanganmu terus jitu
Ku harapkan keringatmu terus teguh
Supaya anak-anak Malaysia dapat mengenalimu

Dapat merasai betapa besar nilai pengorbananmu


“Guru Inovatif Melonjakkan Tranformasi Pendidikan Negara”
SELAMAT HARI GURU


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Hasil Nukilan : SAIFUL BASRI ABDULLAH / KotakMancis
Bicara Kata :

aq coretkan secebis kata-kata buat insan yang telah banyak mendidik aq sehingga mencapai ketahap ini, sesungguhnya pengorbanan cikgu2, pensyarah2 semua sangat besar nilainya bagi diriku, semoga tahun 2012 ni mendatangkan lebih kerahmatan, kesihatan dan kecerian buat warga pendidik semua


SELAMAT HARI GURU, CIKGU

10 Bicara Hati:

muiz jer said...

terbaik la cipon..huhu

Kotak Mancis said...

muiz jer - wey ang wat blog baru ka din??? apapon thanks sudi singgah2 sini...

Cik Puan Muda Umi said...

nice entri lah..selamat hari guru untuk semua guru di malaysia juga..;)

Maya said...

nice entry :) selamat hari guru buat semua guru2 di luar sana ;)

Miss Purple Ungu said...

ayat yg sungguh menyentuh hati dan jantung miss purple
btw, selamat hari guru ;)

Kotak Mancis said...

CIk Puan Muda Umi - tq ye sudi singgah

Maya - yaya... selamat hari guru :)

Miss Purple Ungu - wahhh... tersentuh ka??? thankss...

Syed Salleh said...

Ok.. ngn try paham kan..
But tanpa guru, entah kiteorang kan ne yewk..

(http://syedsalleh.blogspot.com/)

Kotak Mancis said...

Syed Salleh - yap... masa sekolah dulu mmg kita x sedar semua tu... bila dah besar2 nie baru kita sedar pentingnya n banyaknya jasa guru2 kepada kita :)

9n0L4 said...

waaaaa. terharu bace entry ni. ;)

Kotak Mancis said...

9n0L4 - thanks... just sajak yang biasa2 ja nie...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Perjalanan Blog Aku

Daisypath Friendship tickers