Thursday, June 23, 2011

Insan Bergelar Hawa



Baju nipis nampak bayang
Peha gebu saja ditayang
Lebih baik tak pakai baju senang
Dah tentu boleh tunjuk terang-terang

Baju ketat seluar sendat
Pakai tudung just ikat-ikat
Dari mula memang bukan adat
Disudut agama pun gaya tak berkat

Tudung jarang baju nipis
Pakai sikit boleh nampak ‘garis’
Mata orang terbeliak, kita membengis
Bila kena kutuk, kenapa menangis

Lengan pendek blaus gantung
Jeans ketat melekat dipunggung
Jadi orang Islam ni sebenarnya beruntung
Agama tak suruh berbungkus macam pocong

Apa rasanya, kepala bertudung, kain terbelah
Kalau takat rambut orang kurang ghairah
Lain kalau peha gebu atau ternampak lurah
Mata yang memandang boleh keluar darah

Kebaya ketat, kain terbelah
Ikat tudung macam tak sudah
Nak ikut suruhan agama memang tak mudah
Tapi Islam sebenarnya indah

Tutup aurat bukan suruh berselubung
Sampai tak nampak muka dan hidung
Yang faham tuntutan amat beruntung
Taklah bersungut mulut pun muncung

Dah kalau mula minat nak bertudung
Cubalah sesuaikan apa yang disarung
Kalau masih rasa jiwa tu ‘mendung’
Maknanya nafsu tu belum dapat dibendung

Bertudung itu bukan satu paksaan
Ianya lebih kepada keinsafan
Selalunya nafsu masih dikuasai syaitan
Itu la pasal fesyen pun yang bukan-bukan

Asal menutup aurat itu tuntutan
Kalau dianggap susah, tu sebab bosan
Yang ye nya hati tak berkenan
Tu yang berjela-jela mencipta alasan

Menutup aurat satu syariat
Kepada agama kita taat
Hidup berkat pahala berlipat-lipat
Di dunia selamat, di akhirat hebat



Hasil Nukilan : Copy atas Copy... lalalallaaaa (sumber : sini)
Bicara Kata : pantun diatas dikongsi bukan bertujuan untuk menyindir kaum hawa... hanyalah sekadar pesanan buat kaum sesama Islam... selamat beramal

9 Bicara Hati:

iniialahaku said...

pantun rupanya..igtkn lagu tadi

belog amiyo said...

moga berkesan dalam jiwa kaum hawa. dan kaum adam pun kadang2 leka.

Kotak Mancis / S_Basri said...

Iniialahaku : pantun ciplak ja nie...

Belog_Amiyo : mudah mudahan..

josrevalution said...

salam knl.. pantun yg ad mkna dlm prkauman.. bgus2... entry untk kbaikan pda kaum2 hwa n pda kta smua d mka bumi ne.. i folo u.. folo me back yer..hehe

Ain Nadiah said...

nice :)

ishiko said...

fuhhh.. mmg panas kalo kena neh.. huhuu

lilypelangi said...

pantun nasihat yang nice :D

Ratu Tak Cantik said...

berpesan pesan dan beringat2..bagsulah...ini lah maknanya berhikmah dalam teguran :)

Kotak Mancis / S_Basri said...

thanks komen2 sini...

( jom klik )( jom klik )
( jom klik )( jom klik )
( jom klik )( jom klik )

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Perjalanan Blog Aku

Daisypath Friendship tickers